Året som gått 2020/2021

Här kan du läsa om effekten av Operation Smiles arbete som internationell medicinsk hjälporganisation under året som gått. Här hittar du också årsredovisningen med de senaste siffrorna.

Generalsekreteraren har ordet

Pandemi och omställning av verksamheten präglade det gångna året och som organisation fick vi lyfta blicken och rikta om fokus. Generalsekreterare Annika Billing sammanfattar året som gått och berättar om utmaningarna under pandemin och hur verksamheten förändrats.

Läs mer

Volontärer i fält

En stor del av året behövdes våra internationella volontärer i den pressade sjukvården på hemmaplan. När det första internationella uppdraget efter pandemins utbrott genomfördes i Guatemala våren 2021 deltog den svenska plastikkirurgen Petra Peterson.

Läs mer

Tina ny ambassadör

Tv-kocken, kokboksförfattaren och programledaren Tina Nordström är ny ambassadör för Operation Smile Sverige. Hon ser fram emot ett långsiktigt samarbete och säger:
– En operation som kan förbättra ett helt liv kan Operation Smiles volontärer genomföra på bara en timme. Det är ju ingenting! Om jag kan göra mitt för att upplysa om detta så känns det bra.

Tina och hennes kollega Benny Cederberg, som själv föddes med läpp-käk-gomspalt, har under året spelat in två cookalong-program. Vill du bli inspirerad i köket och lyssna på intressanta samtal om hur det är i fält? Här kan du se avsnittet då Tina och Benny lagar mat och pratar med Operation Smiles volontär Patrik Boivie.

Se programmet

Vårens stora kampanj: #smilechallenge

Tobbe Trollkarl ledde vårkampanjen och bjöd på kreativ tandborstning.

Årets stora vårkampanj genomfördes tillsammans med Tobbe Trollkarl och gick under namnet Smile Challenge. Kampanjens syfte var att engagera familjer och slå ett slag för god munhälsa på ett roligt och lättsamt sätt. I fem korta filmer visade Tobbe Trollkarl kreativa sätt att borsta tänderna på och han uppmanade familjer att delta i olika utmaningar.

– Framför allt vill vi inspirera till en roligare stund vid tandborstningen. Som förälder vet jag hur svårt och tråkigt det kan vara med tjatet, berättade Tobbe Trollkarl.

Våra samarbetspartner skänkte 50 kronor för varje anmälan. Kampanjen blev ett perfekt prov på nytta förenad med nöje: svenska barn fick lära sig att borsta tänderna på ett roligt sätt samtidigt som fler barn med läpp-käk-gomspalt i andra delar av världen kunde opereras.

Viktiga partnersamarbeten

Våra partnerskap skräddarsys efter det enskilda företagets önskemål och möjligheter. Under året har bland annat de svenska företagen Mölnlycke och Karo Pharma ökat sina engagemang i Operation Smile.

Läs mer om våra partnerskap