Martin Forsling, vd och grundare, väljer tillsammans med medarbetarna på den digitala designbyrån Bontouch samarbeten med stor omsorg. Genom sina tjänster bidrar de till en positiv utveckling genom en verksamhet som åstadkommer tekniska förbättringar, men de vill göra mer än så.

Viljan att bidra och förbättra på flera sätt har lett till att Bontouch har valt att gå in och stötta en rad olika projekt, alla viktiga på sina sätt. Det största stödet ges till Operation Smile, och allt började med en mindre gåva i juletid.

– För oss är det en självklarhet att bidra där vi kan, helt i linje med det vi tror på, understryker Martin. Det känns bara naturligt för moderna företag.

Efter den första gåvan har Bontouchs engagemang successivt ökat, och när Operation Smile anordnade en utställning på Fotografiska i Stockholm var Bontouch en av de största sponsorerna. Hur kom det sig då att företaget från början fastnade för just Operation Smile?

– Verksamheten är ett utmärkt exempel på hur en relativt liten insats kan göra en väldigt tydlig och stor skillnad – som faktiskt förändrar liv. Det finns naturligtvis väldigt många bra hjälpprojekt, till exempel insatser i samband med katastrofer. En fördel med Operation Smiles arbete är att resultatet är lätt att följa och blir bestående. Operationerna förändrar människors liv för alltid, säger Martin.

Jag tycker att det är viktigt att vara med som en positiv kraft i samhället, att vara en del av lösningen. Det är så lätt att tro att allt håller på att gå åt skogen, men så är det inte.

Martin Forsling, Bontouch

Engagemang med personlig koppling
Det finns ytterligare en förklaring till att Martin från början uppmärksammade Operation Smile. Det är en förklaring med mer personlig koppling, nämligen den att hans dotter Ellen föddes med läpp-käk-gomspalt.

– Ellen har fått fantastisk hjälp på Karolinska sjukhuset i Stockholm. Hon har gått igenom tre större operationer och en mindre korrigering, berättar Martin.

Han kan därför lätt relatera till problemet och förstår till fullo vikten av att de barn som föds med spalt i låg- och medelinkomstländer kan få en eller flera operationer, trots att landets egna sjukvårdssystem inte förmår ta hand om dem. Många familjer ställer allt sitt hopp till en hjälporganisation, som Operation Smile.

Igenkänning i Indien
Som ett företag med ett nära samarbete och stort engagemang har Bontouch fått möjlighet att följa med Operation Smile och uppleva ett medicinskt uppdrag i Indien. Martin och hans dotter Ellen, som också arbetar på Bontouch, fick där se hur verksamheten fungerar och hur pengarna används.

– För oss var det en otrolig möjlighet att få se hur det verkligen går till på plats. Och hjälpa till med det vi kan, fortsätter han.

I förväg hade Martin svårt att föreställa sig vad som väntade dem rent känslomässigt. Han kommer själv ihåg hur han reagerade när han såg Ellen första gången efter hennes läppoperation. Han kände inte riktigt igen henne och insåg att han faktiskt saknade det breda leende som hennes mun tidigare format, men det var en snabbt övergående känsla.

– Att få följa med på ett medicinskt uppdrag och se verksamheten på plats var en väldigt stark upplevelse. Jag kunde absolut relatera till hur de här föräldrarna kände på uppvaket och hur oroliga de var innan och så, berättar Martin.

Martin Forsling med nyckelband runt halsen och besöksbricka sitter på en sjukhussäng bredvid en pojke med läpp-käk-gomspalt och hans mamma. Pojken håller i en ballong och han och hans mamma ler och tittar in i kameran.
Martin Forsling vet hur det känns att vara förälder till ett barn som behöver en eller flera operationer. Foto: Ted Henningsson

I bagaget till Indien hade Ellen med sig bilder från när hon var liten för att visa förändringen och vilket resultat en operation kan ge. Många blev rörda av att se bilderna och träffa Ellen – möten som också stannat kvar hos henne.

– Att se hur bara några stygn kan göra skillnad för resten av livet för små barn och deras uppväxt – det var helt otroligt att se, säger Ellen. Jag tycker att det är otroligt viktigt att alla ska ha samma förutsättningar.

Litet företag med stor påverkan
Resan till Indien gav Martin en ännu bättre bild av hur företagets bidrag gör skillnad. Ur Martins perspektiv bidrar tydliga siffror och ett konkret arbete till ett bra partnerskap på hemmaplan.

– Det är lätt att sätta mål och samlas kring ändamålet, och att mäta hur många barn som man lyckas hjälpa, säger Martin.

Och konkreta siffror är väldigt effektivt för att visa på en tydlig förändring till det bättre.

– För att vara ett litet privat företag tycker jag ändå att vi åstadkommer något. 

Nyhetsbrev

Var först med att få nyheter, uppdateringar och hjärtvärmande berättelser från fältet. Prenumerera på vårt digitala nyhetsbrev.

Genom att gå vidare godkänner du vår integritetspolicy.