Pressmeddelanden 2024-03-15

Operation Smile får 12 miljoner för att förändra ännu fler liv

Mzati Chikalipo, volontär och blivande plastikkirurg i Malawi, håller tillsammans med volontären och plastikkirurgen Jenny Cajander upp årets check från Postkodlotteriet. Foto: Jörgen Hildebrandt

Operation Smile tilldelas 12 miljoner kronor i Svenska Postkodlotteriets årliga utdelning till sina 61 förmånstagare. Pengarna gör det möjligt för Operation Smiles volontärer att ge tusentals barn födda med läpp-käk-gomspalt (LKG) en kostnadsfri operation.

Två tredjedelar av jordens befolkning saknar tillgång till kirurgi. Varje år dör 17 miljoner människor för att de inte får en operation i tid. 17 miljoner. Varje år. Bränn- och traumaskador samt tumörer hör till sådant som måste prioriteras. Trots att behovet av kirurgi för dessa patienter ofta är akut, är det långt ifrån alltid som ens de får en operation. Barn födda med LKG hamnar än mer i skymundan och kan inte ens komma på fråga för kirurgisk vård.

– Stödet från Postkodlotteriet gör att vi volontärer kan åka ut i fält och operera tusentals ytterligare barn, på platser där behoven är enorma. Många av oss är dessutom med och vidareutbildar lokal vårdpersonal. På så vis lämnar vi kvar kunskap och stärker deras hälsosystem på ett sätt som verkligen gör skillnad, säger plastikkirurgen Jenny Cajander, en av Operation Smile Sveriges första volontärer, som åkte på sitt första uppdrag redan 2010.

Sedan Operation Smile blev en av Svenska Postkodlotteriets förmånstagare 2014 har man fått ta emot totalt 98 miljoner kronor i basstöd – pengar som har förändrat livet för tusen och åter tusen barn. Utöver operationer, näringsprogram och

logopedi satsar Operation Smile därtill allt mer på att utbilda kirurger, narkosläkare och sjuksköterskor i sina programländer.

– Det är svårt att sätta ord på glädjen i att vi kan bidra till ett helt nytt liv för så många barn. Operationerna gör stor skillnad rent fysiskt, bland annat förbättras barnets förmåga både att äta och att prata rent. Tanken på att barn som levt undangömda nu kan börja skolan är nästan svindlande, i och med att utbildning kan vara helt avgörande för deras framtid. För barnen själva är dock nog det största, åtminstone i stunden, att de äntligen får vara med och leka! Vi hoppas att alla som är med i Postkodlotteriet känner sig delaktiga i detta fantastiska, säger Malin Söderström, tf generalsekreterare Operation Smile Sverige.

För mer information, kontakta:

pr-ansvarig

Susanne Isberg
susanne.isberg@operationsmile.org

tf generalsekreterare

Malin Söderström
malin.soderstrom@operationsmile.org
076–003 65 22

Tackhälsning från Mzati Chikalipo, volontär och blivande plastikkirurg i Malawi och volontären och plastikkirurgen Jenny Cajander.

Bilder, fria för nedladdning:

Malin Söderström,
tf generalsekreterare Operation Smile Sverige.

Fotograf
Malin Hoelstad
5000×3333 pixlar
8 MB

Foto: Jörgen Hildebrandt

1222×768 pixlar
845 KB

Foto: Jörgen Hildebrandt

3456×5184 pixlar
12 MB

2/3 av jordens befolkning saknar tillgång till säker kirurgi. Operation Smile är en internationell medicinsk hjälporganisation som förändrar liv genom kostnadsfria operationer på barn och vuxna med läpp-käk-gomspalt och andra kirurgiska behov. Vi finns i länder där behoven är som störst. I nära samarbeten med lokala partners, genom utbildning och kunskapsutbyten och med stöd av våra givare och medicinska volontärer, arbetar vi för en framtid där alla människor har tillgång till säker kirurgi. Läs mer på operationsmile.se. Möt några av våra patienter och volontärer i vårt filmarkiv.