Unident skänker 25 luppglasögon till Operation Smile. Gåvan kommer att lämnas över och användas av de subsahariska ST-läkare inom plastikkirurgi som organisationen just nu utbildar i Rwanda. Luppglasögonen kommer att göra livsviktig skillnad för barn med läpp-käk-gomspalt som får en operation såväl som för patienter med andra typer av skador som kräver plastikkirurgi.

Luppglasögon som Operation Smile fått ta emot av Unident.

Det var när Unident, en återförsäljare av dentalprodukter, i början av sommaren skulle byta lokaler och därför genomförde en inventering, som man identifierade ett överskott av luppglasögon. För att de inte skulle ligga outnyttjade eller i värsta fall kasseras kom någon på att lupparna, av olika förstoringar och bågmodeller, högst troligt kunde göra nytta i sammanhang där det inte bara råder brist på vårdpersonal, utan även på medicinsk utrustning.

– Vi kom att tänka på Operation Smile, som vi under många år har skänkt en julgåva till. Vi vet att det är en organisation som gör livsviktig skillnad genom både operationer och utbildning. Att lupparna nu ska användas av läkarstudenter som utbildas till plastikkirurger i Subsahara känns fantastiskt, säger Carola Sturesson, produktchef Unident.

Så snart Operation Smile hade säkerställt att ett behov av lupparna förelåg och att logistiken fanns för att klara distributionen, togs gåvan emot med stor tacksamhet. Luppglasögonen blir ett värdefullt tillskott för de 25 ST-läkare inom plastikkirurgi som Operation Smile just nu utbildar i Rwanda för öka landets, såväl som grannländernas* kirurgiska kapacitet. I december utexamineras exempelvis Burundis första plastikkirurg någonsin!

– En gåva av det här slaget är otroligt värdefull för oss och i förlängningen givetvis för de patienter som får en operation av våra ST-läkare i Rwanda och av våra kirurgvolontärer. De flesta gåvor som vår organisation får från företagspartners är rent ekonomiska, men vi har ett par partners som skänker just sjukvårdsmateriel och det är alltid väldigt välkommet, säger Malin Söderström, generalsekreterare Operation Smile Sverige.

* ST-läkare från: Burundi, DRC, Etiopien, Kenya, Liberia, Malawi, Rwanda, Sudan, Tanzania, Uganda. Läs mer om COSECSA, Operation Smiles utbildningspartner.

PR-ansvarig

070–536 07 35

Generalsekreterare

Malin Söderström
malin.soderstrom@operationsmile.org
076–003 65 22

produktchef, unident

Carola Sturesson
carola.sturesson@unident.se
0346–73 24 00

Bilder fria för publicering:

• Malin Söderström, generalsekreterare Operation Smile Sverige. Foto: Malin Hoelstad

• De 25 luppglasögon som Operation Smile fått ta emot ska användas av läkarstudenter som utbildas till plastikkirurger i Subsahara. En av ST-läkarna blir i december 2024 Burundis allra första plastikkirurg.

410 KB

264 KB

2/3 av jordens befolkning saknar tillgång till säker kirurgi. Operation Smile är en internationell medicinsk hjälporganisation som förändrar liv genom kostnadsfria operationer på barn och vuxna med läpp-käk-gomspalt och andra kirurgiska behov. Vi finns i länder där behoven är som störst. I nära samarbeten med lokala partners, genom utbildning och kunskapsutbyten och med stöd av våra givare och medicinska volontärer, arbetar vi för en framtid där alla människor har tillgång till säker kirurgi.