– I samband med Black  Friday  ville  vi  ha ett bra erbjudande till våra kunder, men vi satsade  på parallellrörelsen  Green  Friday  i stället  och  passade  på att  lyfta vårt gröna sortiment, berättar Tove  Ims  Johansson, Marketing Manager på  Plandent, som marknadsför och säljer förbrukningsartiklar, utrustning, teknisk service  och IT-lösningar till tandvårdskliniker runt om i landet.  

Traditionen att butiker erbjuder rabatterade priser under Black Friday kommer från USA, men är numer ett väletablerat fenomen även i Sverige. Detta är en dag då återförsäljare och butiker slåss om uppmärksamheten för att locka kunder med låga priser. Plandent valde i år ett annat spår, med en egen twist, och lanserade en kampanj ur ett socialt och miljömässigt hållbarhetsperspektiv. Priserna i sortimentet låg kvar på ordinarie nivå, men fredagen den 27 november skänkte Plandent fem procent av det totala ordervärdet på alla förbrukningsprodukter till Operation Smile. Syftet, förklarar Tove Ims Johansson, var att ha en aktivitet som är något av en motvikt till Black Friday. Precis som Black Friday har spritt sig till alla tänkbara branscher, tycker hon att det är dags att Green Friday gör detsamma.  

– Vi hoppades att våra kunder dels skulle välja att handla just denna dag så att det blev mycket pengar till Operation Smile, dels att de i egenskap av enskild klinik eller som privatpersoner själva skulle skänka pengar, säger Tove, och understryker att det inte är fråga om ett ställningstagande emot konsumtion, men att förhoppningen ändå var att väcka tankar kring hur och vad vi konsumerar. 

– Det känns bra att kunna göra något för utsatta människor och att hjälpa på flera plan. Det handlar ju inte om utseendet, att någon ska bli vacker, utan om överlevnad. Det är lätt att förstå hur viktiga de här operationerna och den övriga vården är.

Tove Ims Johansson

Viktiga klimatfrågan i skymundan 
Hon tycker att det kändes extra viktigt att göra något bra kring Green Friday i år, då den viktiga klimatfrågan har kommit lite i skymundan under pandemin och att det nu är dags att plocka fram den igen. Plandent arbetar löpande – och i allt större omfattning – med hållbarhetsfrågor. För att uppmärksamma kunderna på kampanjen byggde Plandent  en kampanjsida på webben där de berättade om sina hållbara produkter och även om Operation Smiles viktiga arbete. De puffade också till sidan via sina sociala medier, men valde bort pappersutskick. Tove hade goda förhoppningar om att många kunder skulle hörsamma Plandents önskan.  

– Den här branschen kryllar av trevliga människor. Det finns många goda viljor; människor som vill göra gott för andra, säger Tove, och förklarar att Operation Smile kändes som ett naturligt val som förmånstagare för kampanjen i och med sin verksamhet med att erbjuda operationer och tandreglering för barn med läpp-käk-gomspalt i låg- och medelinkomstländer.  

– Det känns bra att kunna göra något för utsatta människor och att hjälpa på flera plan. Det handlar ju inte om utseendet, att någon ska bli vacker, utan om överlevnad. Det är lätt att förstå hur viktiga de här operationerna och den övriga vården är. 

Kollegorna bryr sig verkligen!
År 2020, som har präglats av pandemin, har varit en utmaning även för Plandent. Själv tillträdde Tove sin post i maj och i och med att i princip samtliga anställda distansarbetar har hon knappt träffat några kollegor annat än online. Men hon vet att många har tyckt att det varit tufft. Det kan vara en extra utmaning i digitala tider som dessa att samla alla mot ett gemensamt mål, men kampanjen var ett tillfälle att försöka peppa de anställda och få alla att känna att de verkligen är med och gör skillnad på riktigt när de sponsrar Operation Smile.  

– Många av mina kollegor har en lång karriär inom tandvård och känner till Operation Smile sedan tidigare. Och när det är något som känns i hjärtat, då bryr de sig verkligen! Vi hade till exempel inga problem att få våra säljare att prata om kampanjen med sina kunder och att hänvisa dem till vår kampanjsida.  

Och medarbetarna på Plandent har all anledning att känna att de har gjort skillnad; drygt 40 000 kronor genererades till Operation Smile; pengar som betyder att ytterligare 16 barn nu kan få en operation. För de här barnen innebär det helt nya möjligheter i livet, med skola, kompisar och en framtid med hopp om arbete och egen familj. 

Pandemin har fått en att tänka till
Trots att året på olika plan har bjudit på bistra tider vill Tove betona vikten av att fortsätta ta initiativ som gör skillnad för andra människor. Hon är stolt över Plandents arbete med miljö och hållbarhet och att man prioriterade att sätta av fem procent av orderintäkterna till ett gott ändamål. För medan en del kanske låter dessa svåra tider sätta P för den här typen av aktiviteter, tänker Tove och hennes team helt tvärtom – att det nu är extra viktigt att hjälpa människor i nöd.  

– Pandemin har verkligen fått en att tänka till. Vad bryr vi oss om och vad är det egentligen som betyder något i livet?  

Efter Black och Green Friday lackar det mot jul. För att räkna ner mot julafton har Plandent i år lanserat en digital adventskalender i sina sociala medier. I luckorna presenteras  produkter som de vill lyfta lite extra, men de tipsar även om möjligheten att köpa julgåvor i Operation Smiles och Tandläkare utan gränsers julshopar och att stödja organisationernas arbete. 

Nyhetsbrev

Var först med att få nyheter, uppdateringar och hjärtvärmande berättelser från fältet. Prenumerera på vårt digitala nyhetsbrev.

Genom att gå vidare godkänner du vår integritetspolicy.