Coronapandemin har medfört enorma utmaningar; för våra medicinska uppdrag, men även för vår möjlighet att ge annan vård till våra patienter. Vi drar dock inte ner på tempot, utan hittar i stället nya, innovativa vägar för att hjälpa. Ett av de spännande projekt som vuxit fram under pandemin handlar om logopedi online, något som nu erbjuds i våra 13 latinamerikanska programländer. Projektet, HablemOS, är så lyckat att vi tar det med oss in även i en coronafri framtid!

I Latinamerika ger våra logopeder digitala konsultationer. Tack var den teknik som nu utvecklats kunde de genomföra språkövningar med hundratals patienter bara veckor efter nedstängningarna.

Förutsättningarna för våra volontärer och vår lokala personal på våra drygt 30 permanenta kliniker ändrades drastiskt när coronapandemin svepte fram över världen. I takt med strängare restriktioner, stängda skolor och isolering i hemmen blev det omöjligt för dem att möta och hjälpa våra patienter. Fantastiskt nog hittade de snabbt nya sätt att ta hand om patienterna, för att inte svika dem i dessa tuffa tider.

Uppfattas som svagbegåvade
För människor med läpp-käk-gomspalt är talterapi både före och efter operationen en mycket viktig del av den helomfattande vård som vi vill ge. Många har stora problem med talet och svårt att göra sig förstådda. Den som lever med en obehandlad spalt uppfattas därför ofta som svagbegåvad eller som att den har en funktionsnedsättning. Under normala omständigheter utförs logopedernas viktiga arbete på våra året runt-öppna kliniker, dit patienterna kommer för att genomföra talövningar och få läxor att kämpa vidare med hemma. Men när pandemin drog fram ställdes samtliga fysiska möten in. Många familjer isolerade sig och fruktade att det skulle dröja länge innan deras barn kunde få träffa en logoped igen. Detta ledde till att vi tvingades tänka nytt, och tack vare ett unikt samarbete mellan våra 13 programländer i Latinamerika kunde projektet ”HablemOS” sjösättas. På spanska betyder det ”Låt oss prata”, och versalerna ”OS” i slutet är en lek med initialerna i Operation Smile, eller Operación Sonrisa som vi heter på spanska. Projektets mål är att ge digitala konsultationer i realtid eller via inspelade talövningar.

Då många av våra patienter, trots fattigdom, har tillgång till internet och mobiltelefon eller dator, kunde logopederna återuppta alternativt inleda online-konsultationer med hundratals patienter bara veckor efter nedstängningarna. För familjer som saknar tillgång till internet genomförs talträningen via telefon. Dessutom har projektet haft möjlighet att införskaffa nödvändig teknik som finns för utlåning.

Pengar från Svenska Postkodlotteriet 
En av hjärnorna bakom ”HablemOS” är Lizet Campos, regionansvarig för Operation Smile i Latinamerika. Hon och hennes team har tack vare Operation Smile Sverige och Svenska Postkodlotteriet lyckats ordna ett fullt finansierat program som nu hjälper tusentals patienter till ett bättre tal. Teamet hoppas också att satsningen ska visa patienterna och deras familjer att Operation Smile inte sviker dem trots de globala utmaningar vi just nu upplever. 

– Hittills har programmet varit en fantastisk framgång, säger Lizet. Fram till i dag (okt) har våra team bara här i Latinamerika genomfört konsultationer till mer än 3 200 patienter.

Joller och gomstärkande övningar 
Den som lever med en obehandlad läpp-käk-gomspalt har ofta mycket svårt att få i sig och behålla näring. Därför är en annan – livsviktig – uppgift för våra logopeder att fånga upp föräldrar med nyfödda spaltbarn tidigt, för att ge dem råd om hur de bäst kan mata sitt barn. I de fall där så är möjligt startar även själva talträningen tidigt då den är av stor vikt också för de minsta; exempelvis för att stimulera dem till att försöka skapa joller och andra typiska spädbarnsljud. Här är det föräldrarna som får lära sig hur de bäst kan träna sitt barn.

Liam i Venezuela är ett av tusentals barn som, tack vare digital teknik, får öva sitt tal trots pandemin.

Våra logopeder hjälper också patienterna med gomstärkande övningar inför en operation, precis som de erbjuder rehabilitering av gommuskulaturen efter operationen. Denna vård bidrar till att förbättra slutresultatet och ger barnen ett tydligare tal. För många patienter är vården helt avgörande för deras framtida livskvalitet.

Coronapandemin har drivit på innovation 
Det var i augusti som Lizet och hennes team drog igång HablemOS, i samarbete med bland annat Operation Smiles språkråd, vårt medicinska tillsynsteam och vår programansvarige i Mexiko, Mauricio Rojas. Idén om digitala konsultationer har funnits länge, men coronakrisen skyndade definitivt på processen rejält. För även om talträning alltid är en viktig del av vården på såväl klinikerna som på de medicinska uppdragen ligger fokus ofta på själva operationerna. Coronapandemin kan därför tillskrivas att ha drivit på innovation och utveckling när det gäller just talträning. För detta är teamet bakom HablemOS mycket tacksamt; att det ändå fötts något gott ur denna svåra tid. De är stolta över att ha lyckats utveckla ett program som har stor potential att adapteras och implementeras också i Operation Smiles övriga programländer. Överallt finns patienter som även i vanliga fall har svårt att ta sig till våra logopeder. Det kan vara att de bor avlägset, inte har råd med bussbiljetten, eller har föräldrar som inte kan ta ledigt från jobbet för att följa med. Nu ser vi en framtid där vi når ännu fler patienter som vi kan ge en digital och regelbunden språkträning. Det är ett arbete som kräver tid och tålamod, men som ger stor utdelning.

Logopeden Milagros Rojas, mångårig volontär för Operation Smile och en av entusiasterna i vårt HablemOS-team, genomför här talträning online med en 4-årig pojke i Peru.

– Tänk att vi under dessa möten genom sånger och berättelser kan få våra små att öva på sitt tal utan att bli uttråkade. I stället upplever de att vi bara leker och har kul, säger volontären och logopeden Milagros Rojas.

Fler logopeder på sikt 
En annan – också mycket viktig – del av projektet är den vidareutbildning och den praktik som erbjuds vårdgivarna. Tack vare ett samarbete med den mexikanska hjälporganisationen Hablarte E Integrate, specialiserad på talterapi, är detta möjligt och hittills har projektet lockat 61 talpedagoger och logopeder i 13.

– Det saknas legitimerade logopeder i hela Latinamerika, liksom det gör i många andra låg- och medelinkomstländer, berättar Lizet. Därför visste vi att det skulle vara helt avgörande att vi kunde erbjuda talpedagoger vidareutbildning och praktik inom projektet. På så vis får vi fler logopeder som på sikt kan hjälpa fler patienter.

– Även för oss som varit i yrket länge finns det alltid mer att lära, säger logopeden Alina Navarro, volontär för Operation Smile Panama. Jag gläder mig åt att ha fått nya perspektiv på saker och ting. Det har exempelvis varit väldigt givande och lärorikt att diskutera patienter med olika kollegor.

Positiv feedback från volontärer och patienter 
Den digitala språkträningen har tagits emot oerhört väl. Patienterna är av blandade åldrar; de yngsta bara bebisar, vars familjer haft turen att komma i kontakt med Operation Smile tidigt i livet. Både de och volontärerna har kommit med väldigt positiv feedback. HablemOS-teamet ser fram emot att under nästa år fortsätta att erbjuda välbehövlig och efterfrågad talträning online.

– Jag vill tacka dem som har gjort detta möjligt. Vi har inte låtit coronapandemin begränsa oss. För precis allt är möjligt när det ligger medmänsklighet och villkorslös kärlek bakom, säger Milagros.

Mauricio Rojas, programansvarig på Operation Smile Mexiko, ingår i HablemOS-teamet. Här får han en kram av Jonathan, som kom med sin pappa till vårt uppdrag i Mexiko 2019. Foto: Rohanna Mertens

#postkodeffekten

Nyhetsbrev

Var först med att få nyheter, uppdateringar och hjärtvärmande berättelser från fältet. Prenumerera på vårt digitala nyhetsbrev.

Genom att gå vidare godkänner du vår integritetspolicy.