Mer än hälften av Karo Pharmas anställda snörde på sig skorna när Operation Smile anordnade det virtuella loppet ”45 minuter för nya leenden” i samband med World Smile Day 1 oktober. Loppet gick ut på att gå eller springa så långt man kunde på 45 minuter, lika lång tid som det kan ta att operera ett barn med läppspalt.
Karo Pharma har varit engagerade i Operation Smile sedan 2018, bland annat genom ekonomiskt stöd till organisationens arbete med att operera barn med läpp-käk-gomspalt i Ghana, Malawi och Moçambique. Nu är man i full gång att planera ett större projekt tillsammans i Filippinerna.
I början av året ville Karo Pharma, som levererar produkter och tjänster inom vardagshälsa, hitta en aktivitet eller en fråga att engagera sin personal i. Gärna något som knöt an till verksamheten. Valet föll på Operation Smiles lopp för nya leenden.
– Vi ville att det skulle vara en aktivitet som vi kunde utföra tillsammans när restriktionerna hävts, så ju senare på året, desto bättre, säger Lisa Westerdahl, kommunikationschef på Karo Pharma. I vissa länder där vi har kontor är det fortfarande restriktioner, så där fick vi anpassa eventet. Men i Sverige var tajmingen perfekt och vi kunde samlas igen.
Märkbart att många var berörda
För att öka kunskapen och engagemanget gjorde Karo Pharma en egen version av loppet; för varje medarbetare som gav 45 minuter av sin tid skänkte man 2 400 kronor till Operation Smile. 45 minuter eftersom det är så lång (eller kort!) tid som det kan ta att operera en läppspalt och 2 400 kronor eftersom det är vad en sådan operation kan kosta.
– När vi presenterade eventet bad vi alla att lägga in World Smile Day i kalendern och sedan skickade vi ut inbjudningar, berättar Lisa. Det var aldrig tal om att det skulle vara en tävling; fokus var på att göra det här tillsammans.
De ansvariga på Karo Pharma hade på känn att många skulle vilja delta, men intresset var större än förväntat. Det rådde ingen tvekan om att alla kände starkt för evenemanget. Av ungefär 200 anställda på olika kontor i världen deltog hela 152 medarbetare, som tillsammans samlade in 365 000 kronor till nya leenden!
Efter loppet uppmanades alla att ta en selfie och lägga upp under hashtaggen #worldsmileday, för att på så sätt sprida budskapet och ge engagemanget ringar på vattnet.
– På självaste World Smile Day var energin hög på huvudkontoret i Stockholm och vi körde i gång med en härlig uppvärmning som en av våra medarbetare höll i. Sedan gick eller sprang alla sina 45 minuter och därefter hade vi en trevlig kväll tillsammans med dryck, tilltugg och umgänge. Under kvällen var det märkbart att många var berörda av insamlingen och ändamålet. De kände tydligt att de faktiskt hade bidragit till att förändra en enskild människas liv med sina 45 minuter och 2 400 kronor.
Personalengagemanget en bonus
Det här var Karo Pharmas första större medarbetarengagemang kopplat till Operation Smile. Det blev ett uppskattat ”göra gott”- och ”välkommen tillbaka”-event som sammanförde kollegerna efter pandemin.
– Det är det som är så fint med vårt samarbete med Operation Smile. Vi kan knyta an till vår egen verksamhet som fokuserar på att förbättra människors hälsa. I det här fallet handlar det ju om relativt enkla ingrepp som förändrar en människas välmående varje dag resten av livet. Som partner till Operation Smile får vi rapporter om projekt som vi har varit med och finansierat och kan se hur de utvecklas. Resultaten är tydliga och det är viktigt för oss. Förutom att vi gör gott är personalengagemanget såklart en bonus. Det ger energi och vi känner att vi – tillsammans – faktiskt gör skillnad.
Vill du och ditt företag göra en liknande aktivitet tillsammans med Operation Smile?
Kontakta Johanna Spetz på johanna.spetz@operationsmile.org eller ring på 073-300 30 04
Nyhetsbrev
Var först med att få nyheter, uppdateringar och hjärtvärmande berättelser från fältet. Prenumerera på vårt digitala nyhetsbrev.