Nyhet 2022-05-31

Ett vinnande koncept för Mölnlycke

I samband med World Smile Day i oktober slöt Mölnlyckes medarbetare upp och förenades i det virtuella loppet ”45 minuter för nya leenden” – ett initiativ från Operation Smile. För varje lag som anmälde sig skänkte Mölnlycke en summa motsvarande en operation. Totalt deltog hela 839 anställda världen över!

Medarbetare världen över engagerade sig i Operation Smiles virtuella lopp ”45 minuter för nya leenden”. Foto: Privat

Fysisk rörelse – utan krav – och teambuilding stod på önskelistan när Mölnlycke var på jakt efter ett nytt koncept. De ville engagera medarbetare världen över och upplägget fick gärna påminna om Göteborgsvarvet som de tidigare deltagit i. När Operation Smile kontaktade Mölnlycke om det virtuella loppet ”45 minuter för nya leenden” tvekade de inte en sekund. Självklart skulle de vara med!

– Vi ville göra något på World Smile Day och när Operation Smile presenterade den här kampanjen för oss kände vi direkt att det passade otroligt bra, säger Kristina Lönnqvist, Global Corporate Sustainability Manager på Mölnlycke. 

Grundidén bakom loppet var att gå eller springa i 45 minuter, vilket är lika lång tid som en operation av en läppspalt kan ta. Mölnlycke valde att skänka pengar till en operation för varje medarbetarteam om sju personer som anmälde sig. Detta då ett operationsteam på just sju personer i snitt är vad som krävs för att operera en läpp-käk-gomspalt.

Engagerade medarbetare världen över
Planerna för att delta kommunicerades via Mölnlyckes 49 Operation Smile-ambassadörer och över bolagets alla marknader och verksamheter världen över. De använde också sina sociala kanaler, som Yammer och Linkedin, för att nå ut till sina medarbetare. Det var tacksamt eftersom många ville vara med och göra skillnad. 

– Den här kampanjen fick väldigt stor exponering, berättar Kristina. Våra kanaler svämmade över av glada tillrop och bilder och selfies på teamen i olika miljöer från hela världen. Det var jätteroligt!

Mellan 1 och 10 oktober genomförde alla sina lopp. Totalt deltog 839 personer och Mölnlycke samlade in till motsvarande 80 operationer! Många engagerade också sina vänner och familjer. Både fotbollslag och innebandylag – och en hel orkester! – gick eller sprang för nya leenden tillsammans med Mölnlyckes medarbetare. Förutom själva loppet har det också anordnats olika aktiviteter under kampanjdagarna: huvudkontoret i Göteborg sålde t-shirtar, i USA sålde man vattenflaskor och strumpor och i Thailand har man samlat alla bilder och gjort ett stort tackkort.

– Våra italienska ambassadörer la verkligen manken till. De ringde runt till hela säljstyrkan och uppmanade dem att vara med. De samlade också in bilder på teamen som de ska göra en kalender av och sälja till jul till förmån för Operation Smiles arbete.

Kristina Lönnqvist i löpspåret i full färd med att bidra till nya leenden. Foto: Privat

Samarbete som konkurrensfördel
Den världsomspännande insatsen förenade alla inom Mölnlyckes organisation. När det handlar om verksamheten i stort har alla olika mål och ambitioner, men i kampanjer som faller inom bolagets CSR-arbete möts alla, oavsett position och geografisk placering, och kämpar mot ETT mål. Det ger arbetet en ny dimension och för medarbetarna samman.

– Samarbetet med Operation Smile är en konkurrensfördel för oss och det stärker bilden av vårt varumärke. Hållbarhet står högst på allas agenda och i dag känns det platt att bara gå till jobbet för att lyfta en lön. Vi märker att medarbetare vill engagera sig och göra skillnad – och det har hänt flera gånger att det är just vårt engagemang som fått anställda att inte söka sig vidare, berättar Kristina.

Nu inleder Mölnlycke ett treårigt projekt tillsammans med Operation Smile på en klinik på ön Cebu i Filippinerna. Förutom att skänka pengar kommer de att utbilda lokal vårdpersonal, skänka produkter för läpp-käk-gomspaltskirurgi och tillhandahålla logistiklösningar. Och på hemmaplan i höst blir det en favorit i repris då Mölnlyckes medarbetare snörar på sig skorna igen och engagerar sig på World Smile Day i oktober.

Vill du och ditt företag delta i årets lopp eller göra en liknande aktivitet tillsammans med Operation Smile? Kontakta Johanna Spetz på johanna.spetz@operationsmile.org eller ring på 073-300 30 04.

Nästa nyhet

Nyhet

Hallå där… Anna Strömberg, som just varit på Madagaskar!

”Det kändes verkligen fantastiskt att träffa patienterna igen efter det långa uppehåll som pandemin orsakat!” – Anna Strömberg

Läs mer Madagaskar 2022-05-11

Nyhetsbrev

Var först med att få nyheter, uppdateringar och hjärtvärmande berättelser från fältet. Prenumerera på vårt digitala nyhetsbrev.