Pressmeddelanden 2019-01-23

Annika Billing ny generalsekreterare för Operation Smile

Ny generalsekreterare för Operation Smile Sverige blir Annika Billing som nu är biträdande generalsekreterare och programchef för barnrättsorganisationen SOS Barnbyar. Annika efterträder Cajsa Wiking som fått en ny tjänst som generalsekreterare för Global Child Forum.

Annika Billing är utbildad civilekonom samt har en master i globala studier med inriktning på bistånd och utvecklingsarbete, och har tidigare bland annat arbetat på Sidas avdelning för metodutveckling och en av Utrikesdepartementets biståndsenheter.

– Alla barn har rätt till liv och utveckling. Ett säkert kirurgiskt ingrepp kan verka som en självklarhet, men för alldeles för många barn är det skillnaden mellan ett värdigt liv, eller att riskera ett framtida liv i utanförskap och fattigdom. Jag ser fram emot att arbeta för alla barns rätt till hälsa, utveckling och möjlighet att uppnå sin fulla potential, säger Annika Billing.

Operation Smile har funnits i Sverige sedan 2010 och är en internationell medicinsk hjälporganisation som fokuserar på att operera barn födda med läpp-käk-gomspalt, men även att på sikt öka tillgången till säker och nödvändig kirurgi i länder där behoven är stora.

Totalt har Operation Smile 5 000 medicinska volontärer från cirka 60 länder (varav cirka 200 är från Norden) och har hittills opererat sammanlagt ca 245 000 patienter och genomfört ännu fler operationer.

– Vi har haft en fantastisk utveckling sedan Operation Smile drog igång i Sverige år 2010 tack vare ett starkt team och generösa givare och volontärer som vill ge pengar och bidra med sin tid och kunskap. Förra verksamhetsåret överträffade vi målet om 100 miljoner kronor i insamlade medel med råge och kunde stödja mer verksamhet än någonsin. Vi har sökt en erfaren och energifylld person för att ta vår verksamhet till nästa steg och är väldigt glada för att Annika Billing har accepterat det här jobbet, säger Maria Grimberg, styrelseordförande i Operation Smile.

– Jag vill också tacka Cajsa Wiking som varit oerhört drivande och viktig för vår starka utveckling, säger Maria Grimberg

Annika Billing tillträder sin tjänst som generalsekreterare den 11 mars.

Operation Smile är en medicinsk hjälporganisation som genomför kostnadsfria operationer i låg- och medelinkomstländer på barn som lider av läpp-käk-gomspalt. Många av dessa barn har svårt att äta och prata och tvingas leva undangömda. Tack vare våra volontärer, som delar med sig av sin tid och sin kunskap, kan vi erbjuda gratis vård. En operation, som ofta tar mindre än en timme och kan kosta så lite som 2 400 kronor, förändrar ett barns liv för alltid. Sedan starten 1982 har över 290 000 operationer utförts, men många barn väntar fortfarande på att få hjälp.