Pressmeddelanden 2024-03-05

Mr Beasts Operation Smile-video har över 7 miljoner visningar

Några av Operation Smiles små patienter som fått en operation för sin läpp-käk-gomspalt under tidigare uppdrag i Puebla, Mexiko. Foto: Jasmin Shah

Mr Beast, världens största youtubare, publicerade i slutet av februari en video om Operation Smile – en video som nu har mer än 7 miljoner visningar! Den producerades när två av Mr Beasts medarbetare från hans filantropiska gren, Beast Philanthropy, följde med våra medicinska volontärer på ett operationsprogram i Mexiko.

Den 25 februari tillkännagavs ett nytt partnerskap mellan Beast Philanthropy, super-youtubaren Mr Beasts filantropiska gren, och Operation Smile. Jimmy ”Mr Beast” Donaldson, som med sina 242 miljoner följare är världens största youtubare, utnyttjar kraften i sina sociala medieplattformar för att bidra till långsiktiga och hållbara hjälpprojekt. Via hans kanaler strömmar pengar in till olika goda ändamål.

Ett team från Beast Philanthropy tillbringade några dagar på ett sjukhus i mexikanska Puebla under ett av Operation Smiles operationsprogram för att få en djupare bild av volontärernas arbete med att operera barn födda med läpp-käk-gomspalt. Mr Beasts team fick med egna ögon bevittna hur snabbt en operation kan förändra liv; inte bara för patienten utan för hela familjen. De fick en insikt i hur volontärernas insats innebär en nystart i livet för de små patienterna och i hur Operation Smile satsar på att utbilda sjukvårdspersonal lokalt för att lämna kvar kunskap och stärka lokala hälsosystem.

– Jag är otroligt imponerad av Operation Smile. Det handlar såklart om den kirurgiska insatsen och det rent medicinska, men det är den medmänskliga komponenten som har påverkat mig mest, säger Darren Margolias, vd Beast Philanthropy.

– Att nå ut till och inspirera så här många människor, varav de flesta troligen tillhör en för oss helt ny publik, är en unik möjlighet. Det handlar om en yngre generation – och det är fint att tänka att det kommer att bli tillsammans med några av dem som vi framöver kan fortsätta att sprida nya leenden och förändra liv, säger Malin Söderström, tf generalsekreterare Operation Smile Sverige.

Beast Philanthropy utnyttjar kraften i sociala medier för att åstadkomma förändring. På digital väg lyckas man engagera, entusiasmera och skapa en unik gemenskap människor emellan. En rad välgörenhetsprojekt inom områden som hungersnöd, hemlöshet och arbetslöshet genomförs sedan några år med stor framgång.

Jimmy ”Mr Beast” Donaldson, föddes 1998 i Wichita, Kansas, USA. Som 13-åring började han producera material till Youtube. Genom ett noga planerat, välproducerat och unikt innehåll har han lyckats växa till den gigant han är i dag, med 242 miljoner prenumeranter enbart på YouTube och därtill närmare 23 miljoner för sin filantropikanal.

PR-ANSVARIG

Se Mr Beasts video om Operation Smile genom att klicka här!

Bilder fria för publicering:

Kathy Magee, en av Operation Smiles grundare, och Darren Margolias vd Beast Philanthropy, deltog på uppdraget i Puebla, Mexiko.
Foto: Operation Smile

2026×3600 pixlar

Foto: Jasmin Shah

Foto: Jasmin Shah

3000×2000 pixlar

2/3 av jordens befolkning saknar tillgång till säker kirurgi. Operation Smile är en internationell medicinsk hjälporganisation som förändrar liv genom kostnadsfria operationer på barn och vuxna med läpp-käk-gomspalt och andra kirurgiska behov. Vi finns i länder där behoven är som störst. I nära samarbeten med lokala partners, genom utbildning och kunskapsutbyten och med stöd av våra givare och medicinska volontärer, arbetar vi för en framtid där alla människor har tillgång till säker kirurgi. Läs mer på operationsmile.se. Möt några av våra patienter och volontärer i vårt filmarkiv.