Pressmeddelanden 2024-02-27

”Mr Magic” blir ambassadör för Operation Smile

Det var i samband med en golfturnering för tio år sedan, som hockeyikonen Kenta Nilsson första gången kom i kontakt med Operation Smile. Foto: Malin Hoelstad

Före detta hockeyproffset Kent Nilsson, även känd som ”Mr Magic”, har tackat ja till att bli ambassadör för Operation Smile Sverige. Kent Nilsson får en rivstart i sitt ambassadörskap när han 6 mars åker till Madagaskar för att se hur organisationens medicinska volontärer arbetar i fält för att operera barn födda med spalt.

Det var i samband med en golfturnering för tio år sedan som hockeyikonen Kenta Nilsson första gången kom i kontakt med Operation Smile, turneringens förmånstagare. På kvällen visades en film om hur organisationens medicinska volontärer opererar barn födda med läpp-käk-gomspalt på platser där det råder en skriande brist på kirurgi. Kenta blev djupt berörd och minns att han sa ’Dem skulle jag vilja göra något för’. Det skulle ta några år innan han valde att engagera sig – men då kom initiativet helt och fullt från honom själv.

– Jag ringde upp och frågade om det fanns något jag kunde göra. Jag har blivit blödigare med åren och kan jag bidra minsta lilla till att fler barn får en operation och ett drägligare liv, så… Nu har jag sett fler filmer om patienter som har fått en operation. Det krävs så lite för att en hel familj ska bli lycklig. Jag kan börja gråta bara jag tänker på det, säger Kenta, och menar att det enda som han ångrar är att han inte engagerade sig ännu tidigare i livet.

Kent Nilsson har en imponerande karriär som hockeyspelare bakom sig; sedan starten som knatte hemma i Ösmo kan läggas DIF, AIK, en rad lag i NHL, Italien, Schweiz – innan han avslutade den 25 år långa elitkarriären i Spanien. Kenta är unik genom att vara den ende som vunnit mästerskap i sex länder: Kanada, USA, Italien, Schweiz, Sverige och Spanien. Och – efter ett magiskt skott som fångades på film har han gått till historien som ”Mr Magic” eller ”The Magic Man”.

Värt att nämna är även att hans svenska 43 år gamla poängrekord i NHL fortfarande håller. Under proffsåren vann Kenta bland annat Stanley Cup (med Wayne Gretzky), nådde framgångar i Canada Cup, blev uttagen till både NHL:s och Elitseriens All star-lag flera gånger om, vann SM-guld, fick Guldpucken som ”främste spelare i Sverige” och tog VM-silver med Tre kronor (1990). Kenta är även invald i IIHF Hall of Fame och när den kanadensiska sportkanalen TSN 2011 listade tidernas tio skickligaste hockeyspelare hamnade Kenta på sjätte plats! Efter proffsåren arbetade han som talangscout fram till 2020.

– Vi blev överraskade, men såklart otroligt glada när Kent ringde oss. Vi älskar hans stora hjärta och engagemang – och tack vare honom räknar vi med att nå helt nya målgrupper. Som ambassadör kommer han att möta representanter ur näringslivet som är viktiga för oss, men givetvis även många av våra privata givare. Han är onekligen magisk, och väldigt populär i breda lager. Vi är jättestolta över att välkomna honom som vår senaste ambassadör, säger Malin Söderström, tf generalsekreterare Operation Smile Sverige.

Kent Nilsson är i dag ”hockeypensionär” med tid över för golf och annan träning, men med mer fritid har drömmen om att vara med och göra skillnad för andra alltså väckts. För att få en djupare inblick i hur Operation Smiles medicinska volontärer arbetar med kirurgiska program åker han nu (6–14 mars) på en ”studieresa” till Madagaskar. Landet, som till ytan är större än Frankrike och som brukar räknas till världens sjätte fattigaste, har blott tre plastikkirurger(!) till en befolkning på 29 miljoner. Här lever tusentals människor med en obehandlad spalt och behovet av olika typer av kirurgi är skriande. Operation Smile arbetar därför även med att utbilda lokal vårdpersonal för att stärka hälso- och sjukvården i landet.

Sedan tidigare är kocken och programledaren Tina Nordström, journalisten Malou von Sivers och företagsledaren Azita Shariati, ambassadörer för Operation Smile Sverige.

PR-ansvarig

Tf generalsekreterare

Malin Söderström
malin.soderstrom@operationsmile.org

Ambassadör operation smile sverige

Kent Nilsson
mrmagic@telia.com

Bilder fria för publicering hittar du här:

Kent Nilsson blir ambassadör för Operation Smile Sverige.

Kent Nilsson.
Foto: Malin Hoelstad

Kent Nilsson vid skridskobanan i Vasaparken, Stockholm.

Kent Nilsson tillsammans med Malin Söderström, tf generalsekreterare
Operation Smile Sverige.