Pressmeddelanden 2019-03-14

Operation Smile får 10,8 miljoner kronor från Svenska Postkodlotteriet

Operation Smile har tilldelats 10,8 miljoner kronor i Svenska Postkodlotteriets årliga utdelning till sina förmånstagare. Pengarna kommer att användas till medicinska uppdrag i fem av de länder där Operation Smile verkar för att operera barn med allvarlig läpp-käk-gomspalt, samt till stöd till vår året runt-öppna klinik i Indien, för att den framöver ska kunna erbjuda avancerad vård till patienter med läpp-käk-gomspalt (LKG).

– Tack vare stödet från Svenska Postkodlotteriet kan vi garantera att många fler barn får tillgång till livsnödvändig kirurgi. Ett säkert kirurgiskt ingrepp kan verka som en självklarhet, men för alldeles för många barn är det skillnaden mellan ett värdigt liv, eller att riskera en framtid i utanförskap och fattigdom. Postkodlotteriets stöd är mycket viktigt för att fortsatta utveckla vår verksamhet och det globala utbytet av medicinsk expertis, säger Annika Billing, generalsekreterare på Operation Smile.

Med stöd från Postkodlotteriet genomförde Operation Smile förra året operationsuppdrag i Ghana, Indien, Madagaskar, Malawi, Marocko och Myanmar, samt på tre orter i Filippinerna. Totalt fick mer än 1000 barn en kostnadsfri operation som innebär en omvälvande förändring och skapar framtidshopp – inte bara för individen, utan även för deras familjer. Fram till idag har Postkodlotteriets lottköpare bidragit till att mer än 6000 barn och vuxna fått en livsavgörande operation.

– Att lottköparna i Sverige bidragit till miljarder kronor till ideella organisationer är fantastiskt. Operation Smile gör livet värdigare för människor runt om i världen, både för barn men även vuxna. Deras arbete är ett viktigt led i Postkodlotteriets strävan att göra skillnad i världen, säger Roger Magnergård, presschef på Postkodlotteriets operatörsbolag Novamedia Sverige AB.

Operation Smile är en medicinsk hjälporganisation som genomför kostnadsfria operationer i låg- och medelinkomstländer på barn som lider av allvarlig läpp-käk-gomspalt. Många av dessa barn har svårt att äta och prata och tvingas leva undangömda. Tack vare våra volontärer, som delar med sig av sin tid och sin kunskap, kan vi erbjuda gratis vård. En operation, som ofta tar mindre än en timme och kan kosta så lite som 2 400 kronor, förändrar ett barns liv för alltid. Sedan starten 1982 har 300 000 operationer utförts, men många barn väntar fortfarande på att få hjälp.