Pressmeddelanden 2019-05-15

Operation Smile utsågs till Årets Organisation

När insamlingsbranschens egna ”guldägg” delades ut på tisdagskvällen utsågs Operation Smile till Årets Insamlare i kategorin Organisation – branschens finaste pris och det enda i sitt slag. Årets insamlare uppmärksammar och belönar de viktiga insatser som utförs för att finansiera civilsamhällets organisationer.

– Jag är otroligt stolt och glad över att få ta emot det här priset! Jag tror att en del av vår framgång är att vi lyckats skapa aktuella och relevanta insamlings- och varumärkeskampanjer med tydlig koppling till vår verksamhet och vårt ändamål – och som verkligen berör människor på djupet, säger Annika Billing, generalsekreterare Operation Smile.

Det är FRII, insamlingsorganisationernas branschorganisation, som varje år delar ut pris i fem olika kategorier: Organisation, Kampanj, Givare, Företagssamarbete och Kollega. Operation Smile var i år även nominerat i kategorin Kampanj, efter en lyckad och uppmärksammad utställning på Fotografiska i Stockholm. Juryns motivering för priset som Årets Organisation 2018, lyder:

”Med en förmåga att skapa strategiska, innovativa och aktuella insamlings- och varumärkeskampanjer som har en tydlig koppling till organisationens verksamhet och ändamål, har Operation Smile på ett framgångsrikt sätt motiverat till givande i olika ålders- och målgrupper. Genom korta beslutsvägar och ett nära samarbete mellan kommunikation och insamling med fokus på att både stärka givandet och öka varumärkeskännedomen har Operation Smile på knappt nio år ökat insamlade medel från 4,4 miljoner kronor till 105 miljoner kronor och därmed etablerat sig som en av de 20 största insamlingsorganisationerna i Sverige.”