Pressmeddelande 2020-03-30

Coronakrisen: Så påverkas Operation Smiles arbete

30 mars 2020

Coronakrisen: Så påverkas Operation Smiles arbete

Coronakrisen har gjort det svårt att genomföra internationella medicinska uppdrag. I den mån det går fortsätter Operation Smiles arbete på våra 31 året runt-kliniker runt om i världen och med mindre operationsuppdrag.

Liksom många andra organisationer och verksamheter påverkas Operation Smile av coronavirusets framfart i den pågående pandemin. Just nu är det svårt att genomföra många av våra internationella medicinska uppdrag eftersom vi inte vill bidra till att sprida smittan vidare och riskera våra patienters och volontärers hälsa. De flesta av våra svenska volontärer behövs också nu här hemma, inom den svenska akut- och intensivvården.

I den mån det går kommer Operation Smile fortsatt erbjuda operationer för barn födda med läpp-käk-gomspalt med hjälp av våra lokala volontärer som redan finns på plats i de länder där vi arbetar. Vi arbetar även vidare, i möjligaste mån, på våra egna året runt-kliniker och med mindre operationsuppdrag på de sjukhus vi samarbetar med, men vi vill förstås inte störa den akutsjukvård som läget i respektive land kräver.

– Barn med läpp-käk-gomspalt är redan från födseln oerhört utsatta, och under en pandemi som denna blir de förstås bortprioriterade i ännu högre grad. Tyvärr riskerar köerna för att få en operation nu att växa och behovet kommer i coronakrisens efterdyningar att vara än större, säger Annika Billing, generalsekreterare för Operation Smile.

Det som kom att bli det sista internationella uppdraget just nu genomfördes nyligen på Madagaskar där barn- och intensivvårdsläkaren Karin Strand deltog. Hela 449 patienter kom till hälsoundersökningen i ett land där behoven av säker kirurgi är enormt. 144 patienter fick en operation och man satsade extra på att utbilda de lokala volontärerna under uppdraget.

– Patienerna drabbas hårt, dels på grund av att de inte kommer få tillgång till kirurgi som ger dem förutsättningar att leva ett bättre liv. Dels är vissa av patienterna mer infektionskänsliga med sämre allmäntillstånd och skulle då potentiellt kunna vara mer mottagliga för infektionen. När vi kan återuppta vårt arbete kommer det finnas många barn i världen i behov av vår hjälp till ett bättre liv, säger Karin Strand.

Andreas Magnell
Ansvarig PR och press
+ 46 73-853 31 71
andreas.magnell@operationsmile.org

Operation Smile är en medicinsk hjälporganisation som genomför kostnadsfria operationer i låg- och medelinkomstländer på barn som lider av allvarliga ansiktsmissbildningar, framför allt läpp-käk-gomspalt. Många av dem har svårt att äta och prata och tvingas leva undangömda. Tack vare våra volontärer, som delar med sig av sin tid och sin kunskap, kan vi erbjuda gratis vård. En operation, som ofta tar mindre än en timme och kan kosta så lite som 2 400 kronor, förändrar ett barns liv för alltid. Sedan starten 1982 har 300 000 operationer utförts, men många barn väntar fortfarande på att få hjälp.

Det här mejlet skickades till pressify+@meltwater.com

Operation Smile Sverige, Upplandsgatan 3, Stockholm, Stockholm 111 23, Sverige

Avregistrera