Pressmeddelande 2020-02-26

Kvinnliga volontärer på uppdrag i Marocko

26 februari, 2020

Kvinnliga volontärer förändrar liv i Marocko

Ett medicinskt volontärteam med enbart kvinnor – det första någonsin sedan Operation Smile startade 1982 – åker i början av mars till Oujda, Marocko, för att operera ett hundratal barn födda med läpp-käk-gomspalt (LKG).

– För mig handlar uppdraget om systerskap! Jag hoppas kunna inspirera unga tjejer till att bli kirurger, säger Jenny Cajander, plastikkirurg och en av tre volontärer som representerar Operation Smile Sverige.

Det medicinska uppdraget, som genomförs 6-14 mars, sammanfaller med Internationella kvinnodagen 8 mars. Under veckan ska 130 barn få en livsförändrande operation när 57 av Operation Smiles kvinnliga volontärer från sammanlagt 26 länder, samlas.

Uppdraget är ett led i att uppmärksamma den starka representation av kvinnliga volontärer som utgjort Operation Smile sedan starten i USA 1982. I genomsnitt utgör kvinnor 60 procent av volontärerna på uppdragen, och de bidrar därmed i hög grad till att säkerställa Operation Smiles höga medicinska kvalitet och till att göra skillnad för barn i de 30 länder där uppdragen genomförs.

Operation Smile vill samtidigt inspirera unga kvinnor att välja yrken inom medicin och vård. Jenny Cajander, plastikkirurg på Umeå Universitetssjukhus, reser i sällskap med Nina Wesander, operationssjuksköterska på Astrid Lindgrens barnsjukhus och Kristina Silfvenius, lekterapeut på Karolinska Universitetssjukhuset.

– Uppdraget i Oujda ska bli inspirerande och roligt! Det är viktigt att lyfta fram den breda kvinnliga kompetens och engagemang som finns inom organisationen. Som lekterapeut känns det meningsfullt att kunna arbeta internationellt, möta olika kulturer samt sprida vår syn på barns rättigheter, säger Kristina Silfvenius.

– Det är otroligt roligt med ett uppdrag med bara kvinnor. Det visar att kvinnor kan, överallt i hela världen oavsett religion eller kultur. Jag är oerhört stolt över att få vara delaktig i just detta unika uppdrag, säger Nina Wesander.

Det medicinska teamet kommer även att hålla i skräddarsydda workshops för lokala plastikkirurger och tandläkare.

Bifogade bilder är fria för publicering i samband med artiklar kring pressmeddelandets innehåll. Klicka här för högupplösta bilder! Vänligen kontakta oss för fler bilder, mer information, eller frågor.

Presskontakt Operation Smile
Susanne Edmark
kommunikationschef
+46 70-932 97 99
susanne.edmark@operationsmile.org

Operation Smile är en medicinsk hjälporganisation som genomför kostnadsfria operationer i låg- och medelinkomstländer på barn som lider av allvarliga ansiktsmissbildningar, framför allt läpp-käk-gomspalt. Många av dem har svårt att äta och prata och tvingas leva undangömda. Tack vare våra volontärer, som delar med sig av sin tid och sin kunskap, kan vi erbjuda gratis vård. En operation, som ofta tar mindre än en timme och kan kosta så lite som 2 400 kronor, förändrar ett barns liv för alltid. Sedan starten 1982 har cirka 300 000 operationer utförts, men många barn väntar fortfarande på att få hjälp.

Det här mejlet skickades till pressify+@meltwater.com

Operation Smile Sverige, Upplandsgatan 3, Stockholm, Stockholm 111 23, Sverige

Avregistrera