Pressmeddelanden 2023-12-13

Het brand(k)årskalender sprider nya leenden

Ett gäng brandmän med glimten i ögat, en briljant idé, kreativa hjärnor, en kamera – och ett glödhett engagemang; komponenterna bakom Arkelstorps brandkårskalender, där hela förtjänsten går till välgörande ändamål. När kalendern nu produceras och säljs för fjärde året står Operation Smile som förmånstagare.

”I år har vi med ett Smile på läpparna [därför] bestämt att Operation Smile är en mottagare i vår smak”, skriver Arkelstorps brandkår på sin insamlingssida.

– Det är klart att vi är stolta över att brandkåren har valt just oss som förmånstagare! Det betyder mycket för oss att synas i olika sammanhang och deras kalender är både professionell och rolig, säger Ted Henningsson, chef marknad & insamling Operation Smile Sverige.

Det är i ett samarbete med några lokala företagare och sponsorer som Arkelstorps brandkår de senaste åren har producerat årskalendrar med roliga, kluriga och vackra bilder. Med humor och glimten i ögat har olika teman illustrerats – och inför 2024 föll valet alltså på film.

– Vi skänker hela behållningen från försäljningen till något behjärtansvärt, något som vi ser kan göra skillnad, berättar Martin Olsson, en av brandmännen.

Försäljningsmålet för årets brandkårskalender är högt satt: 125 000 kronor, en ansenlig summa som skulle göra enorm skillnad för massor av barn födda med läpp-käk-gomspalt, då de skulle kunna få en operation och därmed en nystart i livet.

Att brandkårens initiativ och val av förmånstagare väcker varma känslor är inte att ta miste på. På deras insamlingssida lämnar många, i samband med köpet, en personlig hälsning. Här är ett axplock:

En organisation som ligger mig nära då vår son har läpp-, käk- och gomspalt. Vården i Sverige är helt fantastisk. Hans kirurg arbetar/har arbetat inom Operation Smile.

Efter att ha varit tandläkare i 40 år har jag fått full insikt i hur stort lidande en LKG-defekt orsakar. Op Smile gör ett fantastiskt arbete som jag gärna stödjer.

Tack för ett bra initiativ! Min man är brandman så kalendern blir en fin julklapp.

Tack för att ni valde Operation Smile detta år. Gör verkligen skillnad för människor som föds med gomspalt. Jag är redan månadsgivare och vill gärna få hem er almanacka.💕”

För att köpa kalendern och få den skickad, skänk 150 kr (fysisk) eller 100 kr (digital) här.
🔥👨🏻‍🚒 🚒 🎬 2024🔥

PR-ansvarig

Chef marknad och insamling

Ted Henningsson
ted.henningsson@operationsmile.org
073–987 65 02

Bilder fria för publicering hittar du här:

Slä(c)ktkalas i Arkelstorp

2048×1367 pixlar

Ted Henningsson, chef marknad & insamling, Operation Smile Sverige

2/3 av jordens befolkning saknar tillgång till säker kirurgi
Operation Smile är en internationell medicinsk hjälporganisation som förändrar liv genom kostnadsfria operationer på barn och vuxna med läpp-käk-gomspalt och andra kirurgiska behov. Vi finns i länder där behoven är som störst. I nära samarbeten med lokala partners, genom utbildning och kunskapsutbyten och med stöd av våra givare och medicinska volontärer, arbetar vi för en framtid där alla människor har tillgång till säker kirurgi. Läs mer på operationsmile.se. Möt några av våra patienter och volontärer i vårt filmarkiv!