Pressmeddelanden 2023-06-27

Operation Smile i Almedalen: Om CSR-samarbeten som räddar och förändrar liv

Almedalsdebuten 2022 gav mersmak och för andra året i rad tar Operation Smile nu plats på scen. Under två seminarier, med panelgäster från bland annat Mölnlycke och Daily Greens, bjuder Operation Smile in till inspirerande samtal kring hur företags CSR-arbete kan förändra liv. Dessutom diskuteras hur företag kan agera för att leva upp till EU:s nya hållbarhetskrav.

Maya Jakobsson, chef program & partnerskap på Operation Smile Sverige, under förra årets politikervecka i Almedalen. Foto: Malin Hoelstad

Varje år dör 17 miljoner människor för att de saknar tillgång till säker kirurgi – sex gånger fler liv än vad malaria, tuberkulos och aids skördar tillsammans. Ett av länderna med ett svårt eftersatt sjukvårdssystem är Filippinerna. Seminariet Social hållbarhet och life science – delat ansvar som räddar liv ger ett pinfärskt exempel, hämtat från filippinska Cebu, på hur svensk life science-industri, genom att bidra med kunskap och utbildning, gör livsviktig skillnad på global nivå. I höst öppnar här ett kirurgiskt centrum för patienter med läpp-käk-gomspalt. Medicinteknikföretaget Mölnlycke, som är djupt involverat i satsningen, delger sina erfarenheter av denna typ av långsiktigt samarbete med fler ingredienser än pengar.

På scen: Kristina Lönnqvist, global hållbarhetschef Mölnlycke; Jenni Nordborg, ansvarig internationella relationer LIF; Morten Kildal, överläkare plastikkirurgi Akademiska & volontär Operation Smile; Maya Jakobsson, chef program & partnerskap Operation Smile Sverige; Maja Florin, moderator

Tid: onsdag 28 juni, kl 10.00–10.45

Plats: Vårdarenan, Strandvägen 4.2 (webb-tvhttps://almedalsveckanplay.info/67869)

––

År 2025 införs nya EU-krav för företags hållbarhetsrapportering. Vad de innebär i praktiken och hur de kan ge konkurrensfördelar diskuteras under seminariet Bananer och cirkulär ekonomi – hur uppfylls EU:s nya hållbarhetskrav? Redovisningskraven på hur affärsmodellen påverkar företagens hållbarhetsarbete ska underlätta för externa aktörer att avgöra om det är ett företag man vill investera i eller göra affärer med.

Ett företag som sedan många år systematiskt inkluderar CSR-arbetet i sin affärsmodell är Daily Greens. Genom en cirkulär modell kommer deras sydamerikanska, ekologiska bananer invånarna i just dessa länder till gagn. Noggranna krav i hela produktionskedjan, i kombination med samarbetet med Operation Smile, har gjort bananerna till ett framgångsrecept som varje år ger 500 barn födda med läpp-käk-gomspalt en operation. Vilken tur att vi svenskar äter så mycket bananer!

På scen: Magnus Falk, marknadschef Daily Greens; Maya Jakobsson, chef program & partnerskap Operation Smile Sverige; Mikael Salo, hållbarhetsexpert Di-gruppen;Viktor Eriksson Yeomans Business Area Manager Mathem; Maja Florin, moderator

Tid: torsdag 29 juni, kl 14.00–14.30

Plats: Resumé & Dagens Media, Strandvägen 4.2 (webb-tvhttps://almedalsveckanplay.info/66958

– Tillsammans med våra partners hoppas vi inspirera fler företag till att vilja ingå långsiktiga partnerskap och bli en del av lösningen på problemet; att 17 miljoner människor varje år dör för att de saknar tillgång till kirurgi. Vi tror att många är ute efter just den här typen av samarbeten som gör skillnad på riktigt samtidigt som de bidrar till att man uppfyller EU:s nya hållbarhetsdirektiv, säger Maya Jakobsson, chef program & partnerskap Operation Smile Sverige (bilden).

PRESSKONTAKT

Chef program & partnerskap

Maya Jakobsson
maya.jakobsson@operationsmile.org

Film:
Magnus Falk, marknadschef Daily Greens med kunder besökte bananplantager & Operation Smiles medicinska uppdrag i Ecuador, mars 2023

Om Operation Smile

Var tredje minut föds ett barn med läpp-käk-gomspalt någonstans i världen. Operation Smile är en global hjälporganisation som genomför spaltoperationer i låg- och medelinkomstländer, utan kostnad för familjerna. Många barn har svårt att äta och prata och tvingas leva undangömda på grund av svåra trakasserier. Tack vare organisationens medicinska volontärer får barnen en operation som förändrar deras liv för alltid. Sedan starten 1982 har cirka 340 000 operationer utförts, men totalt lever 5 miljoner människor i programländerna med en obehandlad spalt, så mycket arbete återstår. Operation Smile utbildar även lokal vårdpersonal för att stärka sjukvårdssystemen i länder där behoven är som störst.