Pressmeddelanden 2022-07-05

Operation Smile Sverige för första gången på plats i Almedalen

När Operation Smile Sverige nu för första gången är på plats i Almedalen är det för att medverka i två olika seminarier, i sällskap av ett par av våra viktiga företagspartners, Mölnlycke och Daily Greens/Ewerman.

Tisdag 5 juli, kl 09.15, tar vi plats på Dagens industris stora scen ihop med bland annat Mölnlycke. Seminariet ”ESG – Så kan bolag skapa impact genom samarbete” syftar till att visa upp den allra mest komplexa formen av ett partnerskap. Paneldiskussionen tar avstamp i att företag som löser hållbarhetsutmaningar får enorma konkurrensfördelar. Men att ställa om en affärsmodell är utmanande och kräver helt nya typer av samarbeten. Vad behöver man skapa för partnerskap när affärsmodellen ska linjeras med hållbarhetsmålen – och hur kan det gå till i praktiken?

I panelen sitter Andreas Follér, hållbarhetschef Scania, Kristina Lönnqvist, hållbarhetschef Mölnlycke Health Care, Helena Fagraeus, hållbarhetschef & strategiansvarig X Shore, Annika Billing, generalsekreterare Operation Smile Sverige samt Maya Jakobsson, chef program och partnerskap Operation Smile Sverige. Modererar gör Catrin Offerman, Dagens industri.

På onsdag, 6 juli kl 14.15, äntrar vi Resumés scen för att delta i seminariet ”Kan reklam förena socialt ansvar och affärsnytta?”. Allt fler företag vill ta ett samhällsansvar och göra gott. Men hur kan man använda socialt ansvarstagande och sponsring i sin marknadsföring på ett sätt som stärker varumärket och till och med affären? Och hur hanterar man risken att bli anklagad för greenwashing?

I panelen: Kaj Török, informations- och hållbarhetschef Max Burgers, Magnus Falk, marknadschef Daily Greens, Anders Arbrandt, vd Svenska Postkodlotteriet och Annika Billing, generalsekreterare Operation Smile Sverige. Moderator är Yasmine Winberg, chefredaktör Resumé.

Vi tar tillfället i akt och delar med oss av en framgångssaga uppbyggd av Daily Greens ekologiska bananer – som gjort livsförändrande skillnad för barn födda med läpp-käk-gomspalt! Vårt drygt årsgamla samarbete har varit oerhört fruktsamt och kan sannolikt inspirera andra till liknande partnerskap. Annika Billing, generalsekreterare på Operation Smile Sverige, ser fram emot seminarierna:

– När vi nu tar klivet till Almedalen känns det helt rätt att göra det ihop med två av våra viktiga företagspartners, Daily Greens och Mölnlycke. Det här är ett lämpligt forum för att berätta om våra givande samarbeten för andra representanter ur näringslivet. Som vi brukar säga; det finns problem som inte går att lösa, men även problem som faktiskt går att lösa. Och just det är fallet när det gäller vad vi ägnar oss åt; att genom relativt enkla operationer förändra livet för barn. Vi hoppas att ännu fler företag nu ska bli nyfikna på oss och vilja inleda livsviktiga samarbeten.

Operation Smile Sveriges generalsekreterare Annika Billing som i år besöker Almedalen.

För mer information, kontakta gärna:

Maya Jakobsson, chef program och partnerskap Operation Smile Sverige, maya.jakobsson@operationsmile.org, 073-239 04 23.

Operation Smiles generalsekreterare Annika Billing.
Fotograf Malin Hoelstad