Pressmeddelanden 2023-12-04

Operation Smile uppmärksammar Internationella volontärdagen

volontär ger tummen upp till tjej som väntar på operation
Jonas Wanbro, narkosläkare från Västerås och en av Operation Smiles fantastiska volontärer, gör tummen upp: Jodå, Clara, 10 år, är frisk nog för en operation! Pappa Dédé strålar av glädje och lättnad. Foto: Zute Lightfoot

Internationella volontärdagen, som årligen infaller 5 december, riktar strålkastarljus mot frivilligarbete – till förmån för ekonomisk såväl som social utveckling. Dagen, som allt sedan 1985 har räknats till en av FN:s internationella temadagar, instiftades för att uppmärksamma omvärlden på hur viktiga volontärer är för personer i utsatta situationer.

Volontärbarometern 2023, Volontärbyråns rapport om ideellt engagemang, visar att 97 procent av dem som engagerat sig volontärt via just Volontärbyrån känner att de påverkar samhället i en positiv riktning. I princip lika många, 96 procent, svarar att de känner mer meningsfullhet i livet genom sitt ideella engagemang.

Operation Smiles ryggrad utgörs av just volontärer och inte mindre än 6 000 medicinska volontärer finns spridda över världen. Hälften av dem, 3 000, är ”lokala”, från organisationens programländer; de länder där operationer av barn med läpp-käk-gomspalt utförs. I Sverige finns 200 fantastiska volontärer, som till vardags arbetar som plastikkirurger, narkosläkare, sjuksköterskor, tandläkare, logopeder och lekterapeuter på sjukhus och kliniker. De åker, när möjlighet ges, ut i fält med Operation Smile och bjuder på sin tid och sin kunskap för att förändra livet för människor på platser där behoven är som störst.

En av dem är Jonas Wanbro, narkosläkare i Västerås. Jonas, som har varit volontär sedan 2011 och hunnit med 16 medicinska uppdrag, förklarar vad som får honom att vilja engagera sig:

– Det bästa med att vara volontär för Operation Smile är den gemenskap och glädje man upplever med patienterna och deras anhöriga. Att få vara med och förändra livet för barn är stort!

Jonas har varit i länder som Paraguay, Bolivia, Ghana, Indien, Vietnam och Brasilien. Se honom i vår lilla kortfilm, där han undersöker Clara 10 år, en flicka som föddes med en kraftig läpp-käk-gomspalt, och som Jonas första gången mötte 2016, på Madagaskar. Mötet med Clara är ett fint exempel på alla de patientmöten som våra volontärer får uppleva ute i fält, och som gör att de vill fortsätta göra skillnad för barn och deras familjer. Utan våra volontärer och deras engagemang skulle Operation Smiles arbete inte vara möjligt!

Susanne Isberg, press & PR Operation Smile Sverige, 070-536 07 35

Bilder fria för publicering hittar du här.

Fotograf: Zute Lightfoot

139 KB

2/3 av jordens befolkning saknar tillgång till säker kirurgi.

Operation Smile är en internationell medicinsk hjälporganisation som förändrar liv genom kostnadsfria operationer på barn och vuxna med läpp-käk-gomspalt och andra kirurgiska behov. Vi finns i länder där behoven är som störst. I nära samarbeten med lokala partners, genom utbildning och kunskapsutbyten och med stöd av våra givare och medicinska volontärer, arbetar vi för en framtid där alla människor har tillgång till säker kirurgi. Läs mer på operationsmile.se. Möt några av våra patienter och volontärer i vårt filmarkiv.