Pressmeddelanden 2020-06-08

Prestigefyllda priser till Operation Smile vid amerikanska tv-galan Telly Awards

Den medicinska hjälporganisationen Operation Smile vann flera prestigefyllda priser när amerikanska Telly Awards i veckan tillkännagav vinnarna i USA. Fyra filmer vann priser i inte mindre än fem kategorier, varav två guld. Extra roligt är att Operation Smile tilldelades ett av publikens pris i hård konkurrens.

TV-priset Telly Awards, som anordnades för 41:a året i rad, har sedan slutet av 1970-talet belönat framstående produktioner inom tv, video och webb. I år var konkurrensen extra hård med mer än 13 000 bidrag från både USA och övriga världen. I Telly Awards tävlar några av världens mest framgångsrika TV- och produktionsbolag, reklambyråer och andra publicister.

Filmen How We Reach Patients Like Lexxi, som vann två silver, har producerats av Operation Smile Sveriges kommunikationschef Susanne Edmark. För klippning stod Markus Junghard och Chris Lane och för foto Beny Zambrano och Jorge Saim Hostos. Filmen om Lexxi skildrar hur Operation Smile når ut till de allra mest utsatta i Colombias befolkning; ursprungsfolket wayúu som bor i öknen, längst upp i den nordöstra delen av landet, intill gränsen mot Venezuela.

– Att födas med läpp-käk-gomspalt i ett land som Colombia är oerhört svårt eftersom många aldrig får någon hjälp inom det nationella sjukvårdssystemet. Än mer utsatta är indianbefolkningen som lever oerhört isolerat och i svår fattigdom. Det är otroligt roligt att filmen vunnit två Telly Awards, så att fler kanske får upp ögonen för att en relativt enkel operation kan göra enorm skillnad i en liten flickas liv, säger Susanne Edmark.

Priser till Operation Smile i respektive vunnen kategori gick till följande produktioner, samtliga producerade för webb:

Love Always Prevails
– GULD i kategorin Online: Not-for-profit & Fundraising