Nyhet Sverige 2019-03-20

Filantrop med teknisk touch sponsrar Operation Smile

Jag tycker att det är viktigt att vara med som en positiv kraft i samhället, att vara en del av lösningen. Det är så lätt att tro att allt håller på att gå åt skogen, men så är det inte.

Martin Forsling, Bontouch

Orden strömmar ur Martin Forsling när han ska beskriva bakgrunden till att hans företag Bontouch, med verksamhet inom IT, valt att bli sponsorer till Operation Smile. Hans resonemang går i Hans Roslings anda och som Martin själv uttrycker det, predikar han gärna ”Factfulness”. En annan inspirationskälla är Steven Pinkers bok Enlightenment Now, som liksom Factfulness lyfter fram konkreta siffror för att visa att bland annat fred, hälsa, välstånd, kunskap och lycka har en positiv utveckling – över hela världen. Och utvecklingen är inte resultatet av någon kosmisk kraft, utan snarare av upplysning; övertygelsen om att förnuft och vetenskap kan få mänskligheten att blomstra. 

Detta var en utsvävning, men en viktig sådan, då den säger en del om Martin Forslings engagemang och visar att han i högsta grad är en tänkande person som på riktigt vill göra gott. Han och personalen väljer därför företagets sponsorsamarbeten med omsorg. Martin, som var med och grundade den digitala designbyrån Bontouch år 2010 och är bolagets vd, förklarar att även de bidrar till en positiv utveckling genom en verksamhet som åstadkommer tekniska förbättringar. Företagets sikte är högt ställt; visionen är att genom sina tjänster lyckas med att dagligen inspirera miljontals människor. I Sverige hjälper Bontouch bland annat SJ, PostNord, Swish och SEB med appar som de flesta har i fickan idag. 

Men Bontouch, med sina drygt hundra anställda, vill bidra och förbättra på flera sätt och har därför valt att gå in som sponsorer i en rad olika projekt, alla viktiga på sina sätt. Största mottagare är Operation Smile, där insatsen började i liten skala, med en mindre gåva i juletid, men som sedan successivt har ökat till att Bontouch vintern 2018/19 var en av de största sponsorerna i samband med en uppmärksammad utställning på Fotografiska i Stockholm. Att företaget från början fastnade för just Operation Smile beror enligt Martin på att organisationens verksamhet är ett utmärkt exempel på hur en relativt liten insats kan göra en väldigt tydlig och stor skillnad – som faktiskt förändrar liv.  

– Det finns naturligtvis väldigt många bra hjälpprojekt, till exempel insatser i samband med katastrofer. En fördel med Operation Smiles arbete är att resultatet är lätt att följa och blir bestående. Operationerna förändrar människors liv för alltid, säger Martin.  

Men, det finns ytterligare en förklaring till att Martin från början uppmärksammade Operation Smile, en förklaring med mer personlig koppling; nämligen den att hans dotter föddes med läpp-käk-gomspalt (LKG). Han kan därför lätt relatera till problemet och förstår till fullo vikten av att de barn som föds med LKG i låg- och medelinkomstländer kan få en eller flera operationer, trots att landets egna sjukvårdssystem inte förmår ta hand om dem. Dessa barn är oftast helt beroende av att en organisation som Operation Smile erbjuder kostnadsfria operationer.  

– Min dotter Ellen, som är 19 år nu, har fått fantastisk hjälp på Karolinska sjukhuset i Stockholm. Hon har gått igenom tre större operationer och en mindre korrigering, berättar Martin.  

Ellen, som nyligen gick ut gymnasiet, arbetar på Bontouch i väntan på att hon ska bestämma sig för vad hon vill göra sedan. Så när Martin berättar om hur personalen engagerar sig i företagets olika hjälpprojekt är hon alltså en i gänget – och en av dem med egen erfarenhet. Och personalen är i högsta grad involverad; representanter från Operation Smile har varit hos Bontouch och föreläst och nu i vinter har Martin med personal varit på Fotografiska och tittat på utställningen om Operation Smile. 

Tack vare att sponsorskapet nu hamnat på en högre nivå, har dessutom en ny dörr öppnats in i Operation Smiles verksamhet. I vår ska personal för första gången få följa med som gäster på ett medicinskt uppdrag och nu i mars bär det av till Vijayawada i Indien. Först ut att resa är just Martin och hans dotter Ellen.  

– Vi är båda mycket spända på resan och ser det som en otrolig möjlighet att få se hur det verkligen går till på plats. Och hjälpa till med det vi kan, fortsätter han.  

De försöker förbereda sig, men Martin har svårt att föreställa sig vad som väntar dem rent känslomässigt. Han ger ett exempel på att man inte alltid reagerar som man tror, genom att dela med sig av några av de känslor och tankar som han upplevde i samband med dotterns läppoperation; hur han när han såg henne första gången efter att läppen blivit lagad inte riktigt kände igen henne, och hur han faktiskt saknade det breda leende som hennes mun tidigare format.  

– Det var naturligtvis ganska snabbt övergående, men det var ändå så att jag saknade hur hon såg ut tidigare.  

Det har tagit några förfrågningar att få Martin att tacka ja till en intervju för att prata om hur hans företag bidrar, och han framstår under vårt samtal som en ödmjuk person, en person som vill göra gott – en filantrop. Han har funderat en del kring hur en artikel ska tas emot och är lite orolig över att framstå som en som slår sig för bröstet och vill ge sken av att bidra stort:  

– För oss är det en självklarhet att bidra där vi kan, helt i linje med det vi tror på, understryker Martin. Det känns bara naturligt för moderna företag. 

De sponsorskap som Bontouch hittills har valt har gett bra och synliga resultat. Martin berättar att ett mål han har när det gäller att bidra till Operation Smiles verksamhet är att hjälpa tusen barn till en livsförändrande operation, ett mål som inte är orealistiskt. Och samtidigt ett bra exempel på att konkreta siffror är väldigt effektivt för att visa på en tydlig förändring till det bättre. Och även om Martin vill göra allt annat än att slå sig för bröstet, kan han ändå ge sig själv ett litet erkännande, apropå att förändra saker till det bättre:  

– För att vara ett litet privat företag tycker jag ändå att vi åstadkommer något. 

Nästa nyhet

annika billing är ny generalsekreterare på operation smile Nyhet

Annika Billing ny generalsekreterare för Operation Smile

Ny generalsekreterare för Operation Smile Sverige blir Annika Billing som nu är biträdande generalsekreterare och programchef för barnrättsorganisationen SOS Barnbyar.

Läs mer Sverige 2019-01-29

Nyhetsbrev

Var först med att få nyheter, uppdateringar och hjärtvärmande berättelser från fältet. Prenumerera på vårt digitala nyhetsbrev.