Pressmeddelanden 2020-09-08

Bananer ska ge fler barn nya leenden

Operation Smile inleder ett samarbete med Daily Greens, ett välkänt varumärke inom frukt och grönt. Varje banan som säljs blir ett bidrag till operationer för barn som föds med läpp-käk-gomspalt.

Bananen är den mest sålda frukten i Sverige, och svenskarna äter i snitt inte mindre än 100 bananer per person. I samband med att Daily Greens lanserar en egen ekologisk banan, gör de också varje banan till ett bidrag till Operation Smile.

– En operation kan ta mindre än en timme men ger ett nytt liv och ett nytt leende till barn. Därför gör vi om vår banankedja från att bara ta emot bananer till att skapa ett kretslopp där vi ger tillbaka. Vi visar konsumenterna att deras val av banan kan göra skillnad, varje banan blir ett bidrag från oss och våra kunder så att Operation Smile kan fortsätta sitt fantastiska arbete, säger Magnus Falk, marknadschef på Daily Greens.

Operation Smile grundades av det amerikanska paret Bill Magee, plastikkirurg, och Kathy Magee, sjuksköterska, 1982 och just bananer kom att spela en symbolisk roll när organisationen blev till. En kvinna i Filippinerna, där paret volontärarbetade, gav dem en stor korg med bananer. Detta för att visa sin uppskattning – trots att hennes barn inte var ett av dem som haft turen att få en operation. Bill och Kathy bestämde sig där och då för att återvända, vilket blev starten för Operation Smile.

För organisationen har bananen allt sedan mötet med den filippinska kvinnan varit en symbol för hopp, tacksamhet och tron på en bättre morgondag. Nu, drygt 40 år senare, får Daily Greens bananer spela en viktig roll för att ge fler barn en livsavgörande operation.

– Vår verksamhet är helt beroende av våra volontärer, givare och samarbetspartners. Pengarna vi får genom samarbetet med Daily Greens bidrar till att vi kan fortsätta utbilda lokal sjukvårdspersonal och ge barn och ungdomar med läpp-käk-gomspalt den operation de behöver för att kunna leva ett normalt liv, säger Annika Billing, generalsekreterare för Operation Smile.

Från och med vecka 40 kommer bananerna synas i frukt- och grönt-sektionen hos flera butiker. På bananerna finns det dessutom en QR-kod som tar kunderna till Daily Greens och Operation Smiles gemensamma sajt med mer information om hur man kan vara med och hjälpa barn världen över.

Mer info: operationsmile.se/dailygreens

Kostnadsfri operation för minst 200 barn genom samarbetet
För varje banancontainer som säljs bidrar Daily Greens med 2 400 kronor till Operation Smile. Daily Greens räknar med att sälja minst 200 containrar per år, vilket betyder att minst 200 barn som fötts med läpp-käk-gomspalt får en livsavgörande operation.