Pressmeddelanden 2023-10-31

Operation Smile uppmärksammar Grannens dag

När Svenska Postkodlotteriet informerade sina förmånstagare om att man instiftat Grannens dag, var det ett lätt beslut för Operation Smile att välja att ansluta sig för att den 31 oktober vara med och rikta lite extra ljus mot alla de människor som denna dag står i blickfånget – grannar!

På bilden står 15-årige Sarfaraj, i Kolkata, Indien, mitt i en klunga av grannbarn. Foto: Malin Hoelstad

Operation Smiles volontärer möter ofta patienter som fått utstå spott och spe och grova trakasserier av sina grannar, bara för att de har fötts med läpp-käk-gomspalt. På många platser i världen finns fortfarande en tro på att spalten beror på onda andar eller en förbannelse. Men –tack och lov möter våra volontärer även det rakt motsatta; grannar som betytt allt för en nyfödd baby eller ett barn, och som inneburit skillnaden mellan liv och död när barnets föräldrar inte har kunnat eller har förmått att ta hand om det.

Inte sällan vittnar våra volontärer om att de blir extra berörda när det är just en granne som kommer till sjukhuset med sin lilla ”skyddsling”. En av dessa grannar är Claricia, som reagerade när hon hörde förtvivlad babygråt från ett hus i byn. Hon hittade där den nyfödda Dannyelah. Tack och lov att Claricia agerade; det visade sig att babyns mamma hade dött och ingen i släkten ville ta hand om den lilla babyn, som fötts med läppspalt. Claricia tog över vårdnaden och när hon hörde talas om Operation Smile tog hon med babyn till oss. Nu får Dannyelah vård i vårt näringsprogram för att öka i vikt och så snart det är möjligt få en säker operation.

– Hon är min lilla flicka nu och jag älskar henne, säger Claricia, i vår korta film. (Klicka för film på Instagram.)

Andréa Berg, sjuksköterska och volontär för Operation Smile, har mött tusen och åter tusen patienter, varav mångas öde fascinerat henne. Ett barn har ändå fastnat lite extra; lilla Rosie på Honduras. Rosies föräldrar förmådde inte ta hand om henne och hon lämnades att dö. En grannkvinna som undrade varför babyn aldrig syntes till fann flickan utmärglad på en säng, loppbiten och med flugor surrande runt sig. Kvinnan kontaktade sociala myndigheter och en annan granne ställde upp som ny familj.

– Jag blir rörd när jag tänker på att det är tack vare grannkvinnan som knackade på för att höra hur det var fatt med den nyfödda, som flickan lever i dag, säger Andréa Berg. (klicka för artikel)

En annan solskenshistoria är den om mamma Nina på Madagaskar, som kunde ta sin dotter Joyce till Operation Smiles uppdrag tack vare att snälla grannar skramlade ihop pengar till resan. (klicka för artikel)

– Självklart vill vi vara med och uppmärksamma Grannens dag! Vi är ju alla någons granne och betydelsen av goda grannar är något vi alla kan relatera till. När grannar dessutom gör livsavgörande skillnad, så som våra volontärer kan vittna om, känns det fint att få passa på att berätta om några av dessa möten, säger Ted Henningsson, chef marknad & insamling Operation Smile.

Som en del av satsningen Grannens dag har Poskodlotteriet även låtit genomföra en undersökning om vad vi svenskar gillar med våra grannar: https://www.postkodlotteriet.se/ovrigt/grannar/darfor-betyder-grannar-sa-mycket-for-oss

PRESSKONTAKT

På bilden står 15-årige Sarfaraj, i Kolkata, Indien, mitt i en klunga av grannbarn. Sarfaraj fick sin första operation av Operation Smiles volontär Patrik Boivie, plastikkirurg.

2000×1335 pixlar

Ted Henningsson, chef marknad & insamling Operation Smile.

Andréa Berg, sjuksköterska och volontär för Operation Smile, under ett uppdrag i Filippinerna.

Nina på Madagaskar fick hjälp av sina grannar för att ha råd med resan till Operation Smiles uppdrag. Tack vare det kunde lilla Joyce få en första operation. Sedan dess har det blivit ytterligare två, alla utförda av vår volontär Petra Peterson, plastikkirurg.

Lorenzo Monacelli
3000×2000 pixlar

Om Operation Smile
Var tredje minut föds ett barn med läpp-käk-gomspalt. Operation Smile är en medicinsk hjälporganisation som genomför kostnadsfria operationer på barn och vuxna födda med spalt i länder där behoven är som störst. För att arbeta hållbart utbildar vi vårdpersonal lokalt, med målet att alla människor ska ha tillgång till säker kirurgi. I nära samarbete med lokala partners och med stöd av våra givare och medicinska volontärer förändrar vi varje år tusentals liv!